Opóźnienie pociągu? Reklamacja w kilku krokach, podpowiadamy, jak to zrobić!
Opóźnienie pociągu? Reklamacja w kilku krokach, podpowiadamy, jak to zrobić!
Stoisz na peronie i czekasz na pociąg i nagle na tablicy informacyjnej wyskakuje komunikat o opóźnieniu Twojego pociągu? Masz trzy wyjścia – wykażesz się cierpliwością i poczekasz, bo chcesz odbyć zaplanowaną podróż, zwrócisz zakupiony bilet pkp i kupisz na następny pociąg lub zrezygnujesz z podróży. Wszystko ma swoje granice, a pasażer powinien znać swoje prawa i z nich korzystać. Tobie również może zdarzyć się spóźnienie na pociąg. W niniejszym artykule przedstawiamy, w jaki sposób uzyskać rekompensatę za opóźnienie pociągu lub spóźnienie pasażera.
Rekompensata za opóźnienie pociągu – jak to działa, gdy nie rezygnujesz z przejazdu?
Jeśli mimo zwiększającego się opóźnienia wsiadasz do pociągu i decydujesz się na podróż, odbierz od konduktora (lub z kasy biletowej po przyjeździe) dokument, a następnie złóż reklamację i odbierz część środków za bilet. Możesz to zrobić, jeśli opóźnienie wynosi powyżej 60 min, a koszt Twojego biletu był wyższy niż 80 zł.
Przewoźnik zabezpieczył się na wypadek krótszych opóźnień i minimalnej kwoty reklamacji. Restauracyjne jedzenie zamówimy więc w każdym Pendolino i InterCity Premium oraz w niektórych pociągach InterCity.
Dotyczy Cię opóźnienie pociągu? PKP odszkodowanie rozpatruje na następujących zasadach:
- zwrot 25% ceny biletu w przypadku opóźnienia wynoszącego od 60 do 119 min
- zwrot 50% ceny biletu w przypadku opóźnienia wynoszącego 120 min lub więcej.
Minimalna kwota reklamacji (zwrotu) nie może być niższa niż 4 euro lub 16 zł – jeżeli 25% lub 50% ceny biletu nie przekracza tej wartości, to reklamacja nie zostanie uznana. Po prawidłowym złożeniu reklamacji i uznaniu przez przewoźnika, że pasażer spełnia warunki, rekompensata trafia bezpośrednio na Twoje konto do 30 dni roboczych. Jeśli nabyłeś bilet przez EuroPodróże.pl, możesz liczyć na szybszy zwrot.
Zwrot biletu z powodu opóźnienia pociągu – czy to możliwe?
Wyobraź sobie taką sytuację… Pociąg, na który kupiłeś bilet, ma opóźnienie. Na szczęście nie jest to jedyne połączenie, a za zaledwie 20 min odjeżdża inny pociąg. Nie wiesz, co zrobić? Możesz zwrócić bilet i nabyć następny. Jeśli zrobisz zwrot biletu przez EuroPodróże.pl – pieniądze szybciej wrócą na Twoje konto. Możesz też złożyć reklamację do przewoźnika samodzielnie.
Jak zwrócić bilet i otrzymać 100% ceny biletu na opóźniony pociąg? Zgłoś reklamację/ wniosek o zwrot (formularz). Jedyne, co musisz zrobić to przesłać nowy bilet w formie PDF lub zdjęcia. W tym wypadku nie musisz mieć dodatkowo poświadczenia o niewykorzystaniu tego biletu.
Zasady zwrotu biletu na opóźniony pociąg:
- jeśli kupujesz bilet na następny pociąg, otrzymasz zwrot 100% ceny zwracanego biletu,
- nie ma ograniczenia minutowego — nawet jeśli jest to 15-20 min opóźnienia i przez to jedziesz innym pociągiem, reklamacja jest rozpatrywana pozytywnie,
- pamiętaj, że w przypadku zwrotu biletu na opóźniony pociąg, trasa kolejnego połączenia musi się pokrywać.
Spóźniłeś się na pociąg – możliwa jest reklamacja za niewykorzystany bilet!
Zdarza się z różnych powodów, że to nie pociąg ma opóźnienie, a pasażer. W tym wypadku pasażerowi również przysługuje prawo reklamacji za niewykorzystany bilet pkp. Jak uzyskać zwrot pieniędzy?
Niezależnie od tego, czy nie dotarłeś na pociąg z własnej winy, czy na Twojej drodze stanęły inne, niezależne od Ciebie przeszkody, złóż reklamację – samodzielnie lub przez EuroPodróże.pl. Odzyskanie pieniędzy jest możliwe wyłącznie, jeśli pasażer spełnia następujące warunki:
-
- posiada poświadczenie o niewykorzystanym bilecie (do uzyskania w kasie PKP lub u konduktora w pociągu) lub
- posiada inny bilet pokrywający się godzinowo i trasą z reklamowanym biletem.
W przypadku pozytywnego rozpatrzenia reklamacji przysługuje Ci zwrot w wysokości 85% ceny niewykorzystanego biletu.
Przykład:
Jeżeli Jan Kowalski zakupił bilet na pociąg z Krakowa do Warszawy na godz. 17.17 (przyjazd do Warszawy o godz. 20.42) i z powodu korków spóźnił się na wymieniony wyżej pociąg, może nabyć bilet na inny pociąg na tej samej trasie. Ważne, żeby przejazd rozpoczął się w czasie przejazdu pierwotnego pociągu. Przykładowo drugi bilet może nabyć na pociąg na trasie Warszawa-Kraków, który odjedzie o godz. 18.23. Jan Kowalski spełni w ten sposób warunki reklamacji za niewykorzystany bilet.
Dotyczy to również sytuacji, w której nastąpiła pomyłka przy zakupie w przypadku kierunku trasy.
Kiedy składać reklamację w PKP?
Miałeś podróż z przygodami? Spokojnie, masz czas, żeby ochłonąć i przygotować informacje oraz dokumenty potrzebne do złożenia reklamacji. W przypadku pociągów PKP obowiązują następujące terminy:
-
-
- połączenia krajowe — do roku od daty przejazdu,
- połączenia międzynarodowe — maksymalnie miesiąc po dacie przejazdu.
-
Mamy nadzieję, że nasz artykuł okazał się pomocny. Zapraszamy do śledzenia kolejnych tekstów w ramach poradnika dla podróżujących. Ułatwiamy podróżowanie!