Konduktor wyglądający z pociągu

Jakie są najbardziej luksusowe pociągi w Polsce i na świecie?

Polacy, reprezentujący klasę wyższą i średnią, wydają coraz więcej na niebanalne podróże. Nie oszczędzają na wyjątkowych doświadczeniach – w tym na… podróże luksusowymi pociągami. Najbardziej ekskluzywnym pociągiem jest legendarny, nieistniejący już Orient Express, którego trasa wiodła z Paryża do Stambułu. Ma on jednak następców. Poznajcie najbardziej luksusowe pociągi w Polsce i na świecie.

Jaki jest najbardziej luksusowy pociąg na świecie?

Po świecie kursuje całkiem sporo pociągów premium, które odwiedzają Europę i odległe egzotyczne zakątki. Jakie z nich są szczególnie warte poznania?

Venice Simplon-Orient-Express

Venice Simplon-Orient-Express (najsłynniejszy pociąg prestiżowej marki Belmond) podróżuje na trasie Londyn-Paryż-Mediolan-Wenecja. Swoją pierwszą podróż odbył w 1982 roku. Wyróżnia się eleganckim – wręcz antycznym – wystrojem. Większość tutejszych mebli i dekoracji pochodzi z początku XX wieku. Najbardziej kultowym odcinkiem pociągu VSOE jest malownicza trasa Londyn-Wenecja. Ceny za klasyczne podróże pociągiem Venice Simplon-Orient-Express zaczynają się od 5 tys. zł za osobę.

VSOE umożliwia także jedną niepowtarzalną podróż – raz do roku – czyli trasę Signature Journeys. Biegnie ona przez centralną Europę, wprost do Stambułu. Przypomina inauguracyjny przejazd tegoż pociągu w 1883 roku. Taka podróż nie należy do tanich… Koszt to 30 tys. zł.

Jak wygląda pociąg VSOE? Goście śpią w odrestaurowanych kabinach z lat 20. XX wieku. Do każdej z nich jest przypisany steward, który spełnia życzenia gości. Najbardziej luksusowym pomieszczeniem jest Grand Suite z marmurową łazienką, całodobową obsługą lokaja i szampanem bez limitu. Podróżni próbują sezonowych dań, np. homarów z Bretanii, jagnięciny z Mont St Michel.

Rovos Rail – Afryka

Pociągi Rovos Rail, od firmy Rovos, nazywa się często Dumą Afryki. Eksperci są zdania, że – gdyby nie legenda Orient Expressu – to właśnie Rovos Rail miałyby szansę uzyskać tytuł najbardziej luksusowych pociągów na świecie.

Rovos Rail składają się z: pięciogwiazkowego hotelu, wagonu restauracyjnego, wagonu obserwacyjnego. Podróż „Pride od Africa”, trwająca od 15 dni, wiedzie przez najpiękniejsze rejony Afryki: RPA, Bostwanę, Namibię, Tanzanię, Zambię, Zimbabwe. Goście mogą zobaczyć np. kolejowe safari, monumentalną rzekę Zambezi, afrykańskie pola golfowe czy kopalnie diamentów. Noclegi odbywają się w luksusowych hotelach lub ekskluzywnych obozach na terenie rezerwatów. To jednak tylko jedna z tras, jakie oferuje Rovos Rail. Łącznie jest ich 11.

Rovos Rail szczyci się dyskretną, życzliwą obsługą, wykwintną kuchnią, a także możliwością spróbowania wyjątkowych południowoafrykańskich win (serwowane bez limitu). W przedziałach znajduje się 36 apartamentów. Najbardziej ekskluzywne z nich to Apartamenty Królewskie (mają 16 m2, salony z lodówką, a także łazienki z prysznicami i wiktoriańskimi wannami).

Wnętrze luksusowego pociągu

Eastern & Oriental Express – Azja

Pociąg Eastern & Oriental Express to niemal bliźniaczy odpowiednik VSOE – z taką różnicą, że porusza się po Azji, a nie Europie. Oferuje ten sam styl, szyk, klasę, serwis – jedynie z orientalnym zabarwieniem. Podróże odbywają się na trasie między Singapurem a Bangkokiem lub Bangkokiem a Kuala Lumpur.

Eastern & Oriental Express wyróżnia się przyjazną obsługą, która spełnia każdą zachciankę podróżnych. W dwóch wagonach restauracyjnych podawane są najlepsze dania z kuchni Peranakan. Podróżni mają także do dyspozycji bar. Kabiny dla podróżnych są dostępne w trzech standardach. Najdroższa z nich to przestronny Apartament Prezydencki z 24-godzinną obsługą, nielimitowanym szampanem i kawiorem na powitanie.

Podczas podróży goście poznają lokalne wioski, zwiedzają okoliczne świątynie i pałace. Mogą także korzystać z przestronnej biblioteczki, ćwiczyć w specjalnie wydzielonych miejscach, oglądać widoki z częściowo otwartego wagonu obserwacyjnego lub brać lekcje kulinarne od najlepszych południowo-azjatyckich szefów kuchni.

Marahaja Express – Indie

W Indiach kursuje kilka luksusowych pociągów. Najciekawszym z nich jest Marahaja Express. Jego nazwa nawiązuje do słowa „marahadża” – tytułu dawnych indyjskich królów, oznaczającego bogactwo i luksus. Pociąg nie został tak nazwany przypadkiem. Nazwa ma po prostu odzwierciedlać przepych, który w nim panuje.

Najpopularniejsza trasa, jaką można pokonać Maharają Express, zwie się „Dziedzictwo Indii”. Obejmuje ona 8 najważniejszych indyjskich metropolii. Podróż trwa 7 dni.

W skład Marahaja Express wchodzą 23 wagony – w tym 43 kabiny mieszkalne. Wszystkie zostały nazwane na cześć drogocennych klejnotów, jakie znajdowały się w koronach władców z Indii, np. Moti (perła), Panna (szmaragd), Neelam (szafir), Manik (rubin), Heera (diament). Tym pociągiem podróżować może maksymalnie 84 pasażerów. Wszystkie apartamenty zostały wyposażone w pełnowymiarowe łazienki. Najbardziej ekskluzywny jest Apartament Prezydencki (Navratana) – o powierzchni ponad 40m2, składający się z salonu, dwóch sypialni, dwóch łazienek, bezpłatnego mini-baru oraz obsługiwany całodobowo przez osobistego kamerdynera.

W pociągu mieszczą się dwa wagony restauracyjne, bar, klub. Co ciekawe, w ostatnich wagonach znajdują się także luksusowe samochody, którymi goście mogą podróżować poza pociągiem na trasie przejazdu.

Luksusowy pociąg z zewnątrz

Luksusowe pociągi w Europie

Choć Azja zdecydowanie przoduje w liczbie luksusowych pociągów, nie można zapominać o europejskich ekskluzywnych pojazdach. Właściwie każdy kraj z zachodniej Europy ma swój luksusowy pociąg, którym może się pochwalić.

Royal Scotsman – Szkocja

Linie kolejowe Szkocji uważa się za jedne z najpiękniejszych na świecie. Malownicze, surowe, melancholijne pejzaże można ujrzeć z pociągów Royal Scotsman, marki Belmond. W skład pociągu wchodzi 9 wagonów – w tym dwa restauracyjne czy wagon obserwacyjny (powstały na bazie wagonu kuchennego Pullmana z 1960 roku). W 22 przedziałach (typu Twin, Double, Single) może pomieścić się 40 osób. Każdy przedział jest wyposażony w toaletkę, szafę, i indywidualnie sterowane ogrzewanie i wentylację, a także łazienkę z prysznicem, umywalką i toaletą.

Co ciekawe, na pokład Royal Scotsman wchodzi się po czerwonym dywanie, przy dźwiękach szkockich melodii wygrywanych przez dudziarza. Goście mają wrażenie, jakby wstępowali do elitarnego, dżentelmeńskiego klubu. W pociągu panują sztywne zasady i odpowiedni dress code.

Podróż Royal Scotsmanem jest magiczna. Pociąg sunie powoli, leniwym tempem (z maksymalną prędkością 88 km/h), zaś w nocy stoi, by nie zakłócać podróżnym snu. Przemierza dzikie tereny, a z okien wagonów można ujrzeć malownicze szkockie miasteczka i zamczyska.

Wszystkie trasy Royal Scotsman zaczynają się w Edynburgu. Najpopularniejsza z nich, pięciodniowa, zwie się The Classic Journey, podczas której odwiedza się m.in. destylarnię whisky w Dundee, Zamek Ballindalloch, Park Narodowy Cairngorms.

El Transcantábrico – Hiszpania

W Hiszpanii za luksusowe pociągi uchodzą El Transcantábrico Clásico i El Transcantábrico Gran Lujo od firmy Rente. Ten pierwszy wyposażony jest on w legendarne wagony Pulman. Podróż nim obejmuje północną Hiszpanię. Wagony zostały urządzone w stylu lat 20. XX wieku. Goście mają do dyspozycji m.in. dwa wagony restauracyjne, wagon obserwacyjny, wagon z herbaciarną, mały klub nocny. Pracuje tu ponad 20-osobowa załoga, która dba o zadowolenie i komfort podróżnych.

El Transcantábrico Gran Lujo można natomiast określić jako pięciogwiazdkowy hotel na kółkach. Podróż nim również obejmuje północne rejony Hiszpanii. W pociągu może przebywać tylko 30 podróżnych. W klimatyzowanych przedziałach znajduje się: część dzienna, sypialnia, łazienka z prysznicem i hydromasażem, Wi-Fi.

Pociąg na tle gór

Luksusowy pociąg w Polsce – czy można je spotkać w naszym kraju?

W Polsce nie powstały jeszcze żadne luksusowe pociągi. Co jakiś czas przez nasze rejony przejeżdża jedynie sporadycznie jakiś „hotel na kółkach”, który wyjątkowo zmienił swoją trasę.

Jeszcze kilka lat temu, co tydzień przez warszawski Dworzec Centralny przejeżdżała Linia Transeuropejska – z Moskwy do Paryża. Podróż tym pociągiem trwała prawie 40 godzin. Wyposażony był w m.in. wagon restauracyjny. Jeśli chodzi o przedziały, były one zróżnicowane – od najsłabiej urządzonych wagonów 2. klasy po Salę Biznesową (pomieszczenie z prywatnym prysznicem, toaletą, łóżkiem, lampką, żaluzjami).

W porównaniu z wcześniej opisywanymi pociągami luksusowymi Linia Transeuropejska wypada najsłabiej. Nie znaczy to jednak, że podróż tym pociągiem była dostępna dla każdego – na taką wycieczkę stać było głównie bardzo majętnych Rosjan.