Jak wygląda podróż pociągiem osób z niepełnosprawnościami?
Osoby z niepełnosprawnościami są coraz bardziej aktywne. Coraz chętniej ruszają także w podróż PKP. Zniżki dla niepełnosprawnych są również zachętą do wyjazdów. Osoby z niepełnosprawnościami często mierzą się także z ograniczeniami finansowymi, ale oferta PKP jest zazwyczaj pod tym względem najbardziej atrakcyjna.
Jak wygląda podróż pociągiem osób z niepełnosprawnościami?
Pociągi mają na rozkładzie odpowiednio oznaczone miejsca przeznaczone dla osób z niepełnosprawnościami. W zależności od rodzaju wagonu, miejsca te są zróżnicowane. Dla osób z niepełnosprawnościami, które nie poruszają się na wózku inwalidzkim, zazwyczaj jest to jeden przedział w wagonie klasy drugiej oraz w niektórych wagonach klasy pierwszej w każdym pociągu, a także nie mniej niż 6 miejsc w przypadku wagonu bezprzedziałowego klasy drugiej i w pociągach zestawionych z elektrycznych zespołów trakcyjnych.
Są to miejsca zlokalizowane w pobliżu drzwi wejściowych do wagonów. Udostępniane są najdłużej na 24 godziny przed odjazdem pociągu. Po tym czasie trafiają one do ogólnej puli sprzedaży i mogą zostać wykupione także przez innych podróżnych.
W przypadku oznakowanych specjalnie w pociągu wagonach z miejscami siedzącymi wyznaczone jest także miejsce albo miejsca dla podróżnych poruszających się na wózku inwalidzkim oraz dla opiekuna takiej osoby. Te miejsca są w sprzedaży cały czas zgodnie z pulą biletów i nie mogą być zajmowane przez osoby bez ograniczeń ruchowych. W odpowiednio oznaczonych pociągach z miejscami do leżenia albo sypialnymi w przedziałach 2 osobowych znajdują się miejsca przeznaczone dla osób z niepełnosprawnościami poruszających się na wózkach inwalidzkich podróżujących samodzielnie albo z opiekunem. Miejsca te można zarezerwować nie później niż na 24 godziny przed planowaną datą podróży. Później trafiają one do ogólnej puli sprzedaży i są dostępne do kupienia przez każdego.
W przypadku wagonu z miejscami do leżenia, osoba podróżująca w towarzystwie psa asystującego zobowiązana jest do wykupienia wszystkich miejsc w przedziale.
Ulgi i zniżki dla niepełnosprawnych w PKP
Różne są dostępne w PKP dla niepełnosprawnych ulgi. Wszystko zależy od rodzaju niepełnosprawności. Bilety są wówczas tańsze, ponieważ są one dofinansowane z budżetu państwa. Przed zakupem biletu dokładnie sprawdź w tabeli, jakie konkretnie ulgi Ci przysługują.
Osoby posiadające znaczny stopień niepełnosprawności albo orzeczenie równoważne wystawione przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych albo Rolniczą Kasę Ubezpieczeń Społecznych mają prawo do: - 37% ulgi na przejazdy wagonami drugiej klasy w pociągach pośpiesznych, ekspresowych, IC i EC; - 49% ulgi na przejazdy wagonami drugiej klasy w pociągach osobowych; - opiekun takiej osoby ma prawo do 95% ulgi na przejazdy we wszystkich pociągach. Opiekun musi być osobą pełnoletnią, a w przypadku osoby niewidomej osoba ta musi mieć skończone 13 lat.
Osoby niewidome mające orzeczenie o znacznym stopniu niepełnosprawności mają prawo do: - 51% ulgi na przejazdy w wagonach drugiej klasy pociągów pośpiesznych, ekspresowych, IC i EC; - 93% ulgi na przejazdy w wagonach drugiej klasy w pociągach osobowych; - opiekun takiej osoby ma prawo do 95% ulgi na przejazdy we wszystkich pociągach. Opiekun musi być osobą, która ma ukończone 13 lat.
Osoby niewidome mające orzeczenie o umiarkowanym stopniu niepełnosprawności mają prawo do: - 37% ulgi na przejazdy wagonami drugiej klasy w pociągach pośpiesznych, ekspresowych, IC i EC; - 37 % ulgi na przejazdy wagonami drugiej klasy w pociągach osobowych; - opiekun takiej osoby ma prawo do 95% ulgi na przejazdy we wszystkich pociągach. Opiekun musi być osobą, która ma ukończone 13 lat.
W przypadku dzieci oraz młodzieży niepełnosprawnej, którzy uczęszczają do szkoły, ale nie dłużej niż do ukończenia 24 roku życia (w przypadku studentów do 26 roku życia) ich rodzice oraz opiekunowie mogą skorzystać: - 78% ulgi na przejazdy pociągami osobowymi i pospiesznymi, ekspresowymi EC, IC PKP (tylko w 2. klasie) na trasie z miejsca zamieszkania lub miejsca pobytu do: szkoły, przedszkola, ośrodka rehabilitacji, domu pomocy społecznej, zakładu opieki zdrowotnej, poradni psychologiczno-pedagogicznej, placówki opiekuńczo-wychowawczej, ośrodka wsparcia, i z powrotem, na podstawie legitymacji szkolnej.
Miejsce dla OzN nie na wózku - co to znaczy?
Podróżni mogą być zdziwieni obecnością miejsc dla OZN nie na wózku. Co to znaczy? Są to miejsca przeznaczone dla osób uprzywilejowanych, posiadających orzeczenie o niepełnosprawności, ale niekorzystających przy tym z wózków inwalidzkich. Mogą to być na przykład osoby niewidome lub z innego rodzaju przypadłościami. Miejsca takie znajdują się najbliżej wejścia do wagonu, dlatego ich zajęcie jest wygodne.
Poza ich lokalizacją zazwyczaj są to całkowicie standardowe miejsca, do których zajęcia prawo mają także kobiety w ciąży albo na przykład rekonwalescenci powracający z leczenia szpitalnego. Jeżeli nie zostaną sprzedane na mniej niż 24 godziny przed datą podróży, trafiają one do ogólnej puli biletów i wykupić je może każdy podróżny.
Bilet na pociąg można obecnie kupić wygodnie, bez wychodzenia z domu, co jest istotne szczególnie dla osób z niepełnosprawnościami. Takim portalem są EuroPodróże. Nie tylko wybierzesz tu interesujące Cię połączenie, ale także dobierzesz ulgę oraz kupisz bilet płacąc za niego kartą płatniczą, blikiem albo przelewem.
Czy trzeba zgłaszać przejazd osoby niepełnosprawnej w PKP?
Zgłoszenie przejazdu osoby niepełnosprawnej PKP jest możliwe, ale nie jest wymagane. Taka osoba może zgłosić potrzebę pomocy do obsługi dworca. Wówczas uzyska pomoc przy wsiadaniu i wysiadaniu z pociągu albo przesiadki do pociągu skomunikowanego. Warunkiem jest obecność na dworcu personelu.
Jeżeli potrzebujesz takiej pomocy, musisz to zgłosić wcześniej lub na co najmniej 48 godzin przed datą przejazdu. Możesz to zrobić całodobowo pod numerem infolinii: 19 757 lub +48 22 3919757 albo za pośrednictwem formularza zgłoszeniowego na stronie internetowej PKP. Inną możliwością jest skorzystanie z Centrum Obsługi Klienta w godzinach jego otwarcia. Znajdują się one na największych dworcach w kraju:
Dworzec Gdańsk Główny (ul. Podwale Grodzkie 2, 80-895 Gdańsk)
Dworzec Katowice (Pl. Marii i Lecha Kaczyńskich 2, 40-098 Katowice),
Dworzec Kraków Główny (ul. Pawia 5A, 31-154 Kraków),
Dworzec Warszawa Centralna (Al. Jerozolimskie 54, 00-024 Warszawa)
Warszawa Zachodnia - Budynek West Station (Al. Jerozolimskie 142A, 02-305 Warszawa),
Dworzec Wrocław Główny (ul. Piłsudskiego 105, 50-085 Wrocław).
Zgłoszenie musi zawierać kilka niezbędnych informacji, takich jak:
data i godzina podróży;
telefon kontaktowy;
stacja wyjazdu, przyjazdu lub przesiadki, z informacją, na której stacji potrzebna jest pomoc;
rodzaj niepełnosprawności;
czas i miejsce spotkania z pracownikami dworca;
opcjonalnie także numer wagonu i miejsca w pociągu;
obecność osoby towarzyszącej albo psa asystującego;
rodzaj bagażu oraz inne niezbędne informacje.
Podróżny liczyć może na pomoc w zakresie wejścia do pociągu poprzez rozłożenie rampy, pomoc w zajęciu odpowiedniego miejsca, włożenie bagażu, którego waga nie przekracza 20 kilogramów etc.
Co istotne, bilet na pociąg PKP można zakupić bezpośrednio u konduktora. W przypadku osoby z niepełnosprawnościami nie będzie się to wiązało z dodatkową opłatą. Wymaga to jednak okazania konduktorowi dokumentu potwierdzającego niepełnosprawność. Z tego obowiązku są zwolnione osoby, u których niepełnosprawność jest widoczna na pierwszy rzut oka. Od tej reguły są wyjątki i dotyczą one Express InterCity Premium oznaczanych jako EIP. Wówczas możliwość zakupu biletu u konduktora bez dodatkowych opłat dotyczy jedynie osób poruszających się na wózkach inwalidzkich. Jednak zamiar przejazdu osoby na wózku inwalidzkim należy zgłosić konduktorowi przed wejściem do pociągu EIP. Ich sprzedaż jest możliwa wyłącznie w przypadku dostępności tych miejsc.